Hvorfor jeg hater kvinner

Pere Ubu er et av de få bandene jeg fortsatt har for meg selv, de har holdt på med sin obskure «avant garage» rock i over 30 år, stort sett for en egnere krets. Det nærmeste de har vært en hit var Waiting for Mary fra albumet Cloudland. Den kom i deres mest poppete periode rundt 1990. I Norge er de antakelig mest kjent for å stå bak «Final solution» som Bob Hund oversatte til svensk som Ett fall och en lösning (forøvrig en bra versjon!)

Nå har iallefall Pere Ubu gitt ut ny plate med tittelen «Why I hate women«; tittelen henspiller på at platen er inspirert av boka Jim Thompson aldri skrev («but would have») :).

Platen står som en påle! Fantastisk bra, jeg hadde lest forhåndsomtaler som lovet godt. Typisk nok er mine favoritter de lengste sporene:Texas overture på drøye 6 minutter er veldig vanskelig å beskrive, låta hakker ivei og vokalen til David Thomas er uvanlig – vanligvis er den litt utdragende og strekker seg over et bredt tonespekter, men på sistelåta er den mer, eh, ordinær, nesten snakkende. Et annet spor, Babylonian warehouses, er overraskende joy divisionsk melankolsk såvel i musikk som bilder. I det hele tatt er det mye melankoli i denne plata.

Og: er Caroleen som har fått ei låt her den samme kvinnen som Kathleen og Katherine?

Løp og kjøp – og hvis du er skikkelig fan så kjøper du remixplata også: Why I remix women, som kun fås via Glitterhouse for europeere. Tenker VG-lista er neste jeg!

7 kommentar to “Hvorfor jeg hater kvinner”

  1. Jørn Says:

    For deg sjølv og sjølv, Dr. Søk… Pere Ubu har over 15 000 lyttarar på Last.fm

  2. Nils Says:

    Joda, det er klart at det blir noe annet i et globalt perspektiv! Men egen erfaring fra diverse sosiale arrangementer tilsier at Pere Ubu ikke alltid faller like lett i smak. Forøvrig takk for tipset!

  3. Vidar Ringstrøm Says:

    Deres største hit må være Non-Alignement-Pact som tilogmed ble kovret av That Petrol Emotion (på Natural kind of joy 12″).

    Men det er «20 seconds over Tokyo» som får det til å fryse nedover min rygg!
    De spilte forøvrig på Sardines (eller hva det nå het da) på midten av 80-tallet en gang.

  4. Nils Says:

    Enig med deg i at 30 seconds over Tokyo er deres absolutt største øyeblikk, Vidar! Jeg fikk ikke sett dem på Sardines den gangen, men har sett dem i Danmark ved et par anledninger og David Thomas har spilt med andre konstellasjoner i Oslo de siste 10 åra. Det burde være på tide å få Ubu til Norge igjen!

  5. HPL Says:

    Å, endelig noen som nevner That Petrol Emotion! Husker at jeg surra meg inn på en konsert på Sardines med de gutta der (uten å hane noe som helst om dem) en gang på 80-tallet, og ble stående og hoppe opp og ned i halvannen time.
    Ikke ofte det har skjedd, gitt.
    Men jeg er blitt alvorlig nå. 😉

  6. HPL Says:

    «ane» heter det selvfølgelig.

  7. Boring old fart « Med begge beina på jordet Says:

    […] denne bloggen lider. Jeg har imidlertid klart å skaffe meg billetter til to konserter i vår, mine tidligere omtalte gamle helter Pere Ubu kommer til John Dee 30. april og Blixa Bargeld skal holde soloforestilling på Fabrikken […]

Legg igjen en kommentar

