Hva er bibliotek- og informasjonsvitenskap 1: utdanningsnavn

Jeg har blitt forespurt om å skrive en spalte i Bibliotekforum som skal ta for seg nyheter i norsk bibliotekforskning. Det er selvsagt hyggelig å bli spurt og jeg har takket ja (og kommer nok til å forbanne meg selv de dagene jeg sliter med deadline).

Med dette som utgangspunkt tenkte jeg å reflektere over hva slags forskning jeg skal skrive om, nærmere bestemt hva som er min tolkning av «bibliotekforskning». Jeg pleier å kalle fagmrådet jeg jobber med bibliotek- og informasjonsvitenskap. Hvilke føringer setter dette? Å si at det er bibliotek– og informasjonsvitenskap jeg skriver om henspeiler på noe som ikke nødvendigvis bare dreier seg om biblioteksvirksomhet. På den annen side dreier det seg ikke bare om «informasjon» heller, hva nå det er (men la nå det vente til en annen gang…). «Vitenskap» er også et ganske stort ord å ta i munnen, det hender derfor jeg har valgt det mindre høytidelige «fag» når jeg har blitt spurt om hva jeg driver med.

Egentlig handler navnevalget i stor grad om politikk, noen syntes «bibliotek» alene ikke var dekkende nok (motstanderne hevder at dette er jåleri og bare en tildekning av at man ikke synes bibliotekfag eller bibliotekvitenskap er «fint» nok) – jeg tilhører utvilsomt første leir.

I USA kalles gjerne det vi holder på med library and information science (LIS), selv om det er en rekke utdanninger som har fjernet l-ordet (og da kan vi begynne å mistenke jåleri!), mange av disse kaller seg i dag I-schools (legg forøvrig merke til hvor old-school denne siden er;-). Uansett, det er antakelig her vitenskapsordet er arvet fra. I Universitetet i Tampere opprettet de et fakultet for informasjonsvitenskap, men der vår søsterutdanning heter (hvis vi forholder oss til det engelske navnet) Department of information studies (som det forøvrig også het den gangen det lå ved det samfunnsvitenskaplige fakultetet). Mine danske kolleger arbeider ved Danmarks Biblioteksskole (som forøvrig har universitetsstatus), men på engelsk har de tatt den ikke smålige betegnelsen «The Royal School of Library and Information Science, Denmark». Svenskene i Borås arbeider ved Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan» – det er et navn som smaker av internpolitikk!

I Norge er det flere institusjoner som driver med en eller annen form for bibliotekforskning, den største er Høgskolen i Oslo med sin Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsfag. Jeg jobber selv der, men ble litt usikker på hva de offisielle navnene på utdanningene er når jeg tenkte etter… I følge studieplanen heter det «Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap». Universitetet i Tromsø har et institutt for dokumentasjonsvitenskap, der dokumentasjonsvitenskap (ifølge en utlysningstekst) «omfatter teoretiske og praktiske studier av medier som lyd, skrift eller bilder, analoge og digitale medier, dokumenter som taler, konserter, bøker, film, hjemmesider, malerier og institusjoner som bibliotek, arkiv, museer, kulturhus, skoler, massemedier, Internett etc.» Ved NTNU finnes Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap som har en egen gruppe for informasjonsforvaltning.

Alt i alt et mylder av betegnelser, altså… I del 2 skal jeg se nærmere på hva som er forskningstema ved de norske utdanningene.

2 kommentar to “Hva er bibliotek- og informasjonsvitenskap 1: utdanningsnavn”

  1. SK 11/07: Bibliotekfag på universitetet? « Plinius Says:

    […] Nils Pharo. Hva er bibliotek- og informasjonsvitenskap? Del 1. […]

  2. Rosablue33 Says:

    Men du har ikke sagt noe vi ikke vet.
    Hva ville du si, egentlig?

Legg igjen en kommentar

