Hva er bibliotek- og informasjonsvitenskap 2, case: HiO

Høgskolen i Oslos bacheorutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap har en bred fagportefølge og har så lenge jeg har vært tilknyttet den (og det nærmer seg skremmende nok 20 år) vært dominert av tre faggrupper, riktignok under forskjellige betegnelser gjennom årene, men med noenlunde samme innhold. La oss for enkelthets skyld kalle dem administrasjon-, kunnskapsorganisasjon- og litteraturgruppa.

I studieløpet er det organisert slik at om lag halvparten av studiepoengene de første to årene er knyttet til kunnskapsorganisasjon (katalogisering, klassifikasjon, informasjonssøking, databasehåndtering, webpublisering mm) mens de to andre faggruppene er tildelt 1/4 hver. I det tredje studieåret er administrasjonsfaget obligatorisk (1/4 årsverk) mens studentene velger 15 studiepoeng av enten litteratur eller kunskapsorganisasjonsfag det første semesteret. I andre semester velges et valgfag i tillegg til bacheloroppgaven.

I denne organiseringen av studiet ligger det en forståelse av bibliotek- og informasjonsvitenskap som et flerfaglig mer enn et tverrfaglig område. Tverrfaglighet er tilstede i enkeltfag og er mulig å forfølge i bacheloroppgaven, men i stor grad tror jeg man oppfatter fagene som relativt uavhengige av hverandre. Antakelig er det historiske årsaker til at faget har utviklet seg på denne måten hos oss og en revolusjon er neppe nært forestående, eller ønskelig… Små skritt med endring er antakelig også her veien å gå 😉

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: